المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا والمعلم مستغرب في بلاد الخواجات ...


مستر هريدي
22-02-05, 09:10 PM
سلامو عليكو ياجدعان ...

اقر انا هريدي ابن ام هريدي ولد العمدة شيخ الغفر .. سابقاً ..
انني سوف احكي حكايتي مع كفيلي اللي ميتسماش مستغرب ولد ام مستغرب .. اللي افترى عليا وعامل فيها معلم .
وجايبني من البلد بعد مانصب عليا وقالي انه عاوزني اشتغل معاه مدير اعماله .. ولم جبني السعودية شغلني في محل البنشر بتاعه .. الله ع المفتري .. حتروح من ربنا فين يامستغرب ..
طبعاً انا اليوم ححكي لكم القصة من البداية وسفريتي مع المعلم مستغرب لامريكا .. واللي حصل لنا هناك ..

*******
اول يوم عرفت فيه مستغرب كان عن طريق ابو دراع بلدياتي في كفر المعيز .. جاني وقلي شوف يامستر هريدي ..
قلت له : ايوا قول ياولد العم .
قال : فيه راجل من السعودية مليونير عاوز واحد يشتغل معاه مدير اعمال .. وطلب مني ان ادور له على واحد متعلم << انا معاي شهادة سادس ابتدائي مع مرتبة الشرف ومفيش واحد بالكفر كله وصل المرتبة اللي انا وصلتها بالتعلم .. طبعاً عشان ابويا العمدة . ..
المهم . قال لي ابو دراع انه قال لمستغرب فيه هريدي ولد العمدة هو طلبك .. قلت ايه .
قلت : انا موافق .. وعرفني على مستغرب .
بعد التعارف واللي منه ..
تاني يوم قال لي مستغرب خليك جاهز عشان حنسافر لامريكا لزوم الشغل ..
قلت حاضر يامعلم ..
وودعت ام عتريس والرجالة في البلد
وبعد كام يوم روحنا للمطار وركبنا الطيارة اللي مشيه لامريكا ..
لما نزلنا في المطار حصلنا واحد اسمه توفيق يستنزرنا هناك..
وسلام وبالاحضان وكيفك يامعلم مستغرب .. اللي باين انه معرفة قديمة للمعلم مستغرب .
بعد السلام واللازم منه خذنا معه بالعربية ..
وقال / عاوز تروح فين يامعلم ..
مستغرب / ودينا على الفندق ..
توفيق / شوف يامعلم فيه ناس امريكان طيبيين اوي .. وبيأجروا غرف من البيت اللي هما سكانين فيه بمبلغ كويس وزيادة الاكل بيجيبوه ببلاش .. ايه رايك .
مستغرب / طيب خلاص نروح نسكن عندهم .
وصلنا الجماعة الامريكان وبعد كم كلمة من توفيق سكنا عندهم ..
راح كم يوم واحنا صايعين في شوارع امريكا نروح هنا ونروح هناك .. ولاشفت شغل ولا حاجة ..
وفي مرة من المرات كنا نايمين انا ومعلمي اللي ميتسماش مستغرب في اوضة وحدة ..
سمعنا واحد بيخبط على الباب ..
قمت انا وقلت : مين هناك ..
اللي بيخبط : افتح ياهريدي انا توفيق ..
فتحت الباب ودخل توفيق .. وصحي مستغرب من نومه .. وقال / خير ياتوفيق ..
توفيق / ابداً خير يامعلم بس انا شفتك ماتحبش الاكل بتوع الامريكان دول وجبت لك حاجة حنكلها ..


حرجع اكمل بعد شوية لاني سامع صوت عند الباب .. الله يستر ومايكونوش دورية الجوازات ...

مستر هريدي
22-02-05, 09:10 PM
سلامو عليكو ياجدعان ...

اقر انا هريدي ابن ام هريدي ولد العمدة شيخ الغفر .. سابقاً ..
انني سوف احكي حكايتي مع كفيلي اللي ميتسماش مستغرب ولد ام مستغرب .. اللي افترى عليا وعامل فيها معلم .
وجايبني من البلد بعد مانصب عليا وقالي انه عاوزني اشتغل معاه مدير اعماله .. ولم جبني السعودية شغلني في محل البنشر بتاعه .. الله ع المفتري .. حتروح من ربنا فين يامستغرب ..
طبعاً انا اليوم ححكي لكم القصة من البداية وسفريتي مع المعلم مستغرب لامريكا .. واللي حصل لنا هناك ..

*******
اول يوم عرفت فيه مستغرب كان عن طريق ابو دراع بلدياتي في كفر المعيز .. جاني وقلي شوف يامستر هريدي ..
قلت له : ايوا قول ياولد العم .
قال : فيه راجل من السعودية مليونير عاوز واحد يشتغل معاه مدير اعمال .. وطلب مني ان ادور له على واحد متعلم << انا معاي شهادة سادس ابتدائي مع مرتبة الشرف ومفيش واحد بالكفر كله وصل المرتبة اللي انا وصلتها بالتعلم .. طبعاً عشان ابويا العمدة . ..
المهم . قال لي ابو دراع انه قال لمستغرب فيه هريدي ولد العمدة هو طلبك .. قلت ايه .
قلت : انا موافق .. وعرفني على مستغرب .
بعد التعارف واللي منه ..
تاني يوم قال لي مستغرب خليك جاهز عشان حنسافر لامريكا لزوم الشغل ..
قلت حاضر يامعلم ..
وودعت ام عتريس والرجالة في البلد
وبعد كام يوم روحنا للمطار وركبنا الطيارة اللي مشيه لامريكا ..
لما نزلنا في المطار حصلنا واحد اسمه توفيق يستنزرنا هناك..
وسلام وبالاحضان وكيفك يامعلم مستغرب .. اللي باين انه معرفة قديمة للمعلم مستغرب .
بعد السلام واللازم منه خذنا معه بالعربية ..
وقال / عاوز تروح فين يامعلم ..
مستغرب / ودينا على الفندق ..
توفيق / شوف يامعلم فيه ناس امريكان طيبيين اوي .. وبيأجروا غرف من البيت اللي هما سكانين فيه بمبلغ كويس وزيادة الاكل بيجيبوه ببلاش .. ايه رايك .
مستغرب / طيب خلاص نروح نسكن عندهم .
وصلنا الجماعة الامريكان وبعد كم كلمة من توفيق سكنا عندهم ..
راح كم يوم واحنا صايعين في شوارع امريكا نروح هنا ونروح هناك .. ولاشفت شغل ولا حاجة ..
وفي مرة من المرات كنا نايمين انا ومعلمي اللي ميتسماش مستغرب في اوضة وحدة ..
سمعنا واحد بيخبط على الباب ..
قمت انا وقلت : مين هناك ..
اللي بيخبط : افتح ياهريدي انا توفيق ..
فتحت الباب ودخل توفيق .. وصحي مستغرب من نومه .. وقال / خير ياتوفيق ..
توفيق / ابداً خير يامعلم بس انا شفتك ماتحبش الاكل بتوع الامريكان دول وجبت لك حاجة حنكلها ..


حرجع اكمل بعد شوية لاني سامع صوت عند الباب .. الله يستر ومايكونوش دورية الجوازات ...

أم أديم
22-02-05, 09:40 PM
:)


واحنا منتزرينك ياهريدي بيه

بس ماتطولش علينا وان قدر الله وكانوا القوازات بلغنا عشان ماننتزكش

انت عارف احنا في زمان السرعة ودايمن مستعقلين قوي قوي

ياهريدي بيه (qq2)

أم أديم
22-02-05, 09:40 PM
:)


واحنا منتزرينك ياهريدي بيه

بس ماتطولش علينا وان قدر الله وكانوا القوازات بلغنا عشان ماننتزكش

انت عارف احنا في زمان السرعة ودايمن مستعقلين قوي قوي

ياهريدي بيه (qq2)

مستر هريدي
22-02-05, 09:47 PM
سلامو عليكو ..

الحمدلله مطلعوش الجوازات ... نرجع نكمل موزعنا .

****

بعدما قال توفيق لمستغرب انه جايب عشاء عشنا .. اتشكر منه مستغرب وقال طب جيب العشاء علشان ناكل ..
قال توفيق : العشاء اللي انا جيبه طازج وقوموا علشان ننزل للحديقة ونطبخه ..
نزلنا للحديقة وقال لي توفيق روح ياهريدي جيب شوية حطب علشان نولع نار ونطبخ العشا ..
وكان توفيق جايب معاه زكر بط .. ولكن ايه .. انا في عمري ماشفتش زكر بط بالعافية دي .. ياصلاة النبي . سمين ومربرب واخر منجه .
جمعت كم عود حطب وولعت النار وذبحنا زكر البط . اسم الله عليه . يابوووووووووووووووووي اما زكر بط اخر خلاوة .
قلت لتوفيق / معلم توفيق ايه الحلاوة دي .. انت منين جبت زكر البط ده دنا عمري ماشفتش واحد بالعافية دي ..
قال توفيق / دحنا ياجدع في امريكا .. هنا كله مربرب واخر منجه ..
وشوينا زكر البط على النار وجلسنا نستنزره يستوي ع الاخر .
شوية وطل علينا المستر ( بيتر ) الخواجيه .. صاحب البيت .. وكأنه مش عاجبه اللي بنعمله .
قال مستغرب / اتفضل معنا يامستر بيتر ..
قرب مننا المستر بيتر واخذ يبص فينا وفي العشا اللي ع النار .. ولما شاف راس زكر البط اللي مرمي جنبنا ..
اخذ يقلب فيه . ويبص نحيتنا .. وحط ايديه على فمه مندهش وراح يقول / او نو ... نو .. نو .. او ماي قود .. نو نو ..
وقام وهو كأنه شاف واحد من ولاده هو المذبوح .. الله يخرب بيتك ياخواجه .. ايه الحنية دي كلها ..
وراح الخواجه يركض ناحية البيت .
قلت لتوفيق / هو ماله الجحش ده ..
قال توفيق / مايهمكش .. دول الخواجات كدا .. مايحبوش ذبح الحيوانات .. يعيني ع الحنية .. ماهم بذبحو فينا كل يوم .. اش معنى جت ع الحيوانات بس .. روح ربنا يهريك ..

جلسنا نضحك ونكمل حديثنا ونستنزر العشا يخلص ..
وشوية الا وجاي المستر بيتر ومعاه العيلة .. الولية الارشانه مراته .. وبنته اللي اسمها مادلين او حاجه زي كدا ..
وعلى طول راحوا ناحية راس زكر البط .. ولما شافته البت مادلين صرخت ورقعت بالصوت واعدت تقول / او ماي قود .. نو نو .. نو .. هيلب .. بليز .. نو نو .. وهب وطبت مغمى عليها ..
وصارت هيصة وزمبليطة .. وهات مية .. وصب على البنت .. وجرها ابوها للبيت ..

وكملنا القعدة اللي اخر تمام .. بس الصراحة ان لاحظت حاجة مش كويسة ..
الواد توفيق شارب خمرة .. ومديها .. ربنا يصلح حاله .. والناس هناك كله بيدها ع الاخر .. حتى الولايا .. ناس مخ مافيش .

شوية والعشا كان حيخلص ..
الا والعالم تطب ع الحديقة من كل مكان .. عساكر بالهبل وزي الرز ..
وكل واحد بيزعق باعلى صوته .. سلم نفسك .. سلم نفسك .. مافيش مقاومة والا حنضرب بالمليان .. ابايييييي ..
هو جرى ايه يارجاله ... وكلبشونا .. وعلى القسم ...

اتاري الموضوع ومافيه ...
ان الواد اللي ميتسماش توفيق الله يخرب بيته .. كان عاوز يعمل فيها حريص على رضى مستغرب .. وشافه مابيحبش اكل الامريكان ..
وفذاك اليوم كان الراجل سكران طينة ..
فراح وسرق زكر البط اللي بتربيه البنت مادلين ..<< والامريكان هناك بيحبوا الحيوانات ويربوها . ما انا قلتلكم زكر البط دى متربي كويس ومتربرب ع الاخر .. الله يرحمه ..

وعينك ماتشوف الا النور .. يوم بيحقق معنا مأمور الشرطة بنفسه .. ويوم المباحث ..
والدنيا قايمة وقاعدة .. ومنظمات حقوق الحيوان تحتج بشدة ..
وسين سؤال / ما الذي دفعك على جريمة قتل - مايك - زكر البط ..

وانا ارقع بالصوت ...
بررررررررررررررررررررررررري ياناس ...

مستر هريدي
22-02-05, 09:47 PM
سلامو عليكو ..

الحمدلله مطلعوش الجوازات ... نرجع نكمل موزعنا .

****

بعدما قال توفيق لمستغرب انه جايب عشاء عشنا .. اتشكر منه مستغرب وقال طب جيب العشاء علشان ناكل ..
قال توفيق : العشاء اللي انا جيبه طازج وقوموا علشان ننزل للحديقة ونطبخه ..
نزلنا للحديقة وقال لي توفيق روح ياهريدي جيب شوية حطب علشان نولع نار ونطبخ العشا ..
وكان توفيق جايب معاه زكر بط .. ولكن ايه .. انا في عمري ماشفتش زكر بط بالعافية دي .. ياصلاة النبي . سمين ومربرب واخر منجه .
جمعت كم عود حطب وولعت النار وذبحنا زكر البط . اسم الله عليه . يابوووووووووووووووووي اما زكر بط اخر خلاوة .
قلت لتوفيق / معلم توفيق ايه الحلاوة دي .. انت منين جبت زكر البط ده دنا عمري ماشفتش واحد بالعافية دي ..
قال توفيق / دحنا ياجدع في امريكا .. هنا كله مربرب واخر منجه ..
وشوينا زكر البط على النار وجلسنا نستنزره يستوي ع الاخر .
شوية وطل علينا المستر ( بيتر ) الخواجيه .. صاحب البيت .. وكأنه مش عاجبه اللي بنعمله .
قال مستغرب / اتفضل معنا يامستر بيتر ..
قرب مننا المستر بيتر واخذ يبص فينا وفي العشا اللي ع النار .. ولما شاف راس زكر البط اللي مرمي جنبنا ..
اخذ يقلب فيه . ويبص نحيتنا .. وحط ايديه على فمه مندهش وراح يقول / او نو ... نو .. نو .. او ماي قود .. نو نو ..
وقام وهو كأنه شاف واحد من ولاده هو المذبوح .. الله يخرب بيتك ياخواجه .. ايه الحنية دي كلها ..
وراح الخواجه يركض ناحية البيت .
قلت لتوفيق / هو ماله الجحش ده ..
قال توفيق / مايهمكش .. دول الخواجات كدا .. مايحبوش ذبح الحيوانات .. يعيني ع الحنية .. ماهم بذبحو فينا كل يوم .. اش معنى جت ع الحيوانات بس .. روح ربنا يهريك ..

جلسنا نضحك ونكمل حديثنا ونستنزر العشا يخلص ..
وشوية الا وجاي المستر بيتر ومعاه العيلة .. الولية الارشانه مراته .. وبنته اللي اسمها مادلين او حاجه زي كدا ..
وعلى طول راحوا ناحية راس زكر البط .. ولما شافته البت مادلين صرخت ورقعت بالصوت واعدت تقول / او ماي قود .. نو نو .. نو .. هيلب .. بليز .. نو نو .. وهب وطبت مغمى عليها ..
وصارت هيصة وزمبليطة .. وهات مية .. وصب على البنت .. وجرها ابوها للبيت ..

وكملنا القعدة اللي اخر تمام .. بس الصراحة ان لاحظت حاجة مش كويسة ..
الواد توفيق شارب خمرة .. ومديها .. ربنا يصلح حاله .. والناس هناك كله بيدها ع الاخر .. حتى الولايا .. ناس مخ مافيش .

شوية والعشا كان حيخلص ..
الا والعالم تطب ع الحديقة من كل مكان .. عساكر بالهبل وزي الرز ..
وكل واحد بيزعق باعلى صوته .. سلم نفسك .. سلم نفسك .. مافيش مقاومة والا حنضرب بالمليان .. ابايييييي ..
هو جرى ايه يارجاله ... وكلبشونا .. وعلى القسم ...

اتاري الموضوع ومافيه ...
ان الواد اللي ميتسماش توفيق الله يخرب بيته .. كان عاوز يعمل فيها حريص على رضى مستغرب .. وشافه مابيحبش اكل الامريكان ..
وفذاك اليوم كان الراجل سكران طينة ..
فراح وسرق زكر البط اللي بتربيه البنت مادلين ..<< والامريكان هناك بيحبوا الحيوانات ويربوها . ما انا قلتلكم زكر البط دى متربي كويس ومتربرب ع الاخر .. الله يرحمه ..

وعينك ماتشوف الا النور .. يوم بيحقق معنا مأمور الشرطة بنفسه .. ويوم المباحث ..
والدنيا قايمة وقاعدة .. ومنظمات حقوق الحيوان تحتج بشدة ..
وسين سؤال / ما الذي دفعك على جريمة قتل - مايك - زكر البط ..

وانا ارقع بالصوت ...
بررررررررررررررررررررررررري ياناس ...

مستر هريدي
22-02-05, 10:09 PM
:)


واحنا منتزرينك ياهريدي بيه

بس ماتطولش علينا وان قدر الله وكانوا القوازات بلغنا عشان ماننتزكش

انت عارف احنا في زمان السرعة ودايمن مستعقلين قوي قوي

ياهريدي بيه (qq2)


ربنا يبارك فيك ..

الحمدلله طلعوا مش القوازات .. ومشية الامور ..

وراك وراك وحفضك في كل حتة انت ياللي متتسماش مستغرب .. لحد ماتسبني في حالي ..

مستر هريدي
22-02-05, 10:09 PM
:)


واحنا منتزرينك ياهريدي بيه

بس ماتطولش علينا وان قدر الله وكانوا القوازات بلغنا عشان ماننتزكش

انت عارف احنا في زمان السرعة ودايمن مستعقلين قوي قوي

ياهريدي بيه (qq2)


ربنا يبارك فيك ..

الحمدلله طلعوا مش القوازات .. ومشية الامور ..

وراك وراك وحفضك في كل حتة انت ياللي متتسماش مستغرب .. لحد ماتسبني في حالي ..

مستغرب
22-02-05, 10:25 PM
أسمع يا هريدي
أنا مش حاسيبك الا على قوستي
يا أنا يا أنتا

ومبقاش أنا مستغرب المستغرباوي أنا ما وديتك في ستين داهيه
راقع لك راقع ومعاي ست فوارع

مستغرب
22-02-05, 10:25 PM
أسمع يا هريدي
أنا مش حاسيبك الا على قوستي
يا أنا يا أنتا

ومبقاش أنا مستغرب المستغرباوي أنا ما وديتك في ستين داهيه
راقع لك راقع ومعاي ست فوارع

صانع الأمجاد
23-02-05, 12:37 AM
ايه اللي عملتوه ده يا مستر هريدي انت والتاني ده مستغرب ما سمعت المثل اللي بيقول " يا غريب خلك أديب "
المهم الحمد له على السلامة وانت بريء وانا اشهد

صانع الأمجاد////////////////عضو قادم بقوة

صانع الأمجاد
23-02-05, 12:37 AM
ايه اللي عملتوه ده يا مستر هريدي انت والتاني ده مستغرب ما سمعت المثل اللي بيقول " يا غريب خلك أديب "
المهم الحمد له على السلامة وانت بريء وانا اشهد

صانع الأمجاد////////////////عضو قادم بقوة

البنش
23-02-05, 09:41 AM
مستر هريدي .. والله دنت مزلوم يا قدع

أقول كلمة جد ..

لحد دلوقت ما فيش حاجة تبين فحش مستغرب .. الظالم المستبد المنتف المجدوع الي ما يخاف ربنا >>> هذا كلام هريدي يا مستغرب

الظلم كله على توفيق صاحبة .. ياليت توضح وما تخفش عشان نوقف معاك ضد الظالم مستغرب


البنش : يا ظالم لك يوم

البنش
23-02-05, 09:41 AM
مستر هريدي .. والله دنت مزلوم يا قدع

أقول كلمة جد ..

لحد دلوقت ما فيش حاجة تبين فحش مستغرب .. الظالم المستبد المنتف المجدوع الي ما يخاف ربنا >>> هذا كلام هريدي يا مستغرب

الظلم كله على توفيق صاحبة .. ياليت توضح وما تخفش عشان نوقف معاك ضد الظالم مستغرب


البنش : يا ظالم لك يوم

باقي فرح
23-02-05, 09:45 AM
ربنااااااااااااااااااااااا ع المفتري...............

يامستغرباوي ياأقتال الأتلا....................<<تعيجزت اقرا وطرت معكم بالعجه والا ترا مدري وش السالفه.........

باقي فرح
23-02-05, 09:45 AM
ربنااااااااااااااااااااااا ع المفتري...............

يامستغرباوي ياأقتال الأتلا....................<<تعيجزت اقرا وطرت معكم بالعجه والا ترا مدري وش السالفه.........

مستر هريدي
23-02-05, 10:39 AM
أسمع يا هريدي
أنا مش حاسيبك الا على قوستي
يا أنا يا أنتا

ومبقاش أنا مستغرب المستغرباوي أنا ما وديتك في ستين داهيه
راقع لك راقع ومعاي ست فوارع


اسمعني يامعلم مستغرب .
طب ماابأش انا هريدي ابن هريدي ولد العمدة على سن ورمح .. ان ما خليتك تدور في الشوراع وتقول انا اللي جنيت على نفسي يوم حطيت راس براس ولد العمدة ..
مستنزرينك ياخي .. هو يعني انت حتعمل ايه ولا حتعمل ايه ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:39 AM
أسمع يا هريدي
أنا مش حاسيبك الا على قوستي
يا أنا يا أنتا

ومبقاش أنا مستغرب المستغرباوي أنا ما وديتك في ستين داهيه
راقع لك راقع ومعاي ست فوارع


اسمعني يامعلم مستغرب .
طب ماابأش انا هريدي ابن هريدي ولد العمدة على سن ورمح .. ان ما خليتك تدور في الشوراع وتقول انا اللي جنيت على نفسي يوم حطيت راس براس ولد العمدة ..
مستنزرينك ياخي .. هو يعني انت حتعمل ايه ولا حتعمل ايه ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:41 AM
ايه اللي عملتوه ده يا مستر هريدي انت والتاني ده مستغرب ما سمعت المثل اللي بيقول " يا غريب خلك أديب "
المهم الحمد له على السلامة وانت بريء وانا اشهد

صانع الأمجاد////////////////عضو قادم بقوة


انا معملتش حاجه ..
والله العظيم دنا بري ومظلوم ..
شفت ياصانع الامجاد البهدلة اللي انا مريت فيها وانا مليش دعوى ..
ربنا ع المفتري ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:41 AM
ايه اللي عملتوه ده يا مستر هريدي انت والتاني ده مستغرب ما سمعت المثل اللي بيقول " يا غريب خلك أديب "
المهم الحمد له على السلامة وانت بريء وانا اشهد

صانع الأمجاد////////////////عضو قادم بقوة


انا معملتش حاجه ..
والله العظيم دنا بري ومظلوم ..
شفت ياصانع الامجاد البهدلة اللي انا مريت فيها وانا مليش دعوى ..
ربنا ع المفتري ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:45 AM
مستر هريدي .. والله دنت مزلوم يا قدع

أقول كلمة جد ..

لحد دلوقت ما فيش حاجة تبين فحش مستغرب .. الظالم المستبد المنتف المجدوع الي ما يخاف ربنا >>> هذا كلام هريدي يا مستغرب

الظلم كله على توفيق صاحبة .. ياليت توضح وما تخفش عشان نوقف معاك ضد الظالم مستغرب


البنش : يا ظالم لك يوم


مية مليون مرحبا بيك يابنش ولد البنش ..
انت مستعجل ليه على براءة مستغرب . يا اخي اتقي الله . دنا لسى ماقلتش كل حاجة عندي .
دنا في اول الموزوع .. ولسى الفضايح جايه .. صبرك علينا ..
وبعدين توفيق ده مش صاحب مستغرب .. والمثل يقول الظلمة على بعضها بتوقع .
خلك حنيني ياراجل

مستر هريدي
23-02-05, 10:45 AM
مستر هريدي .. والله دنت مزلوم يا قدع

أقول كلمة جد ..

لحد دلوقت ما فيش حاجة تبين فحش مستغرب .. الظالم المستبد المنتف المجدوع الي ما يخاف ربنا >>> هذا كلام هريدي يا مستغرب

الظلم كله على توفيق صاحبة .. ياليت توضح وما تخفش عشان نوقف معاك ضد الظالم مستغرب


البنش : يا ظالم لك يوم


مية مليون مرحبا بيك يابنش ولد البنش ..
انت مستعجل ليه على براءة مستغرب . يا اخي اتقي الله . دنا لسى ماقلتش كل حاجة عندي .
دنا في اول الموزوع .. ولسى الفضايح جايه .. صبرك علينا ..
وبعدين توفيق ده مش صاحب مستغرب .. والمثل يقول الظلمة على بعضها بتوقع .
خلك حنيني ياراجل

مستر هريدي
23-02-05, 10:46 AM
ربنااااااااااااااااااااااا ع المفتري...............

يامستغرباوي ياأقتال الأتلا....................<<تعيجزت اقرا وطرت معكم بالعجه والا ترا مدري وش السالفه.........


لا .. لا مايصحش كدا يابنت ياباقي فرح ..
انا كدا حزعل منك . روح شقري ع الموضوع وبعدين قولي اللي انت عاوزة ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:46 AM
ربنااااااااااااااااااااااا ع المفتري...............

يامستغرباوي ياأقتال الأتلا....................<<تعيجزت اقرا وطرت معكم بالعجه والا ترا مدري وش السالفه.........


لا .. لا مايصحش كدا يابنت ياباقي فرح ..
انا كدا حزعل منك . روح شقري ع الموضوع وبعدين قولي اللي انت عاوزة ..

سحاب الليل
23-02-05, 10:54 AM
الله يعطيك العافيه

سحاب الليل
23-02-05, 10:54 AM
الله يعطيك العافيه

الشنفرة
23-02-05, 11:15 AM
معلم هريدي
كيف التحقيق
وهل كان متسما بالديموقريطية ؟

الشنفرة
23-02-05, 11:15 AM
معلم هريدي
كيف التحقيق
وهل كان متسما بالديموقريطية ؟

مستر هريدي
23-02-05, 11:15 AM
الى جميع المدافعين عن حقوق الانسان ..
ومن يهمه امر هريدي ولد العمدة . الغلاباوي المظلوم والمفتري عليه من المفتري كفيلي سابقاً مستغرب ولد ام مستغرب .


انا بطمنكم ياجدعان اني حصلت راجل محترم اوي ومحصلش اسمه ابو خلف ..
وحشتغل عنده في رعي المعيز ( يعني راعي غنم ) والراجل جدع واخر حلاوة ..
وانا دلوقتي بتكلم معاكم مباشرة من جنب شبك المعيز في نفود .. ؟؟؟ ..
مش حقول خايف ان اللي ميتسماش مستغرب يبلغ عني الجوازات ويكفشوني ..
بس انتم افهموها بأ ..
والراجل اللي هو ابو خلف راجل سكرة .. واخر تمام .. وحبوب اوي ..
وقلي حدوثه .. بس رهيييييييييييييييييييييبة .. ع الاخر وبتموت من الضحك ..
وححكيها ليكم ان شاء الله يوم الاحد باليل بعد العشاء .. ان شاء الله ..
بعد ما حط علف للمعيز واطمن على صحة المعيز ..
حجي هنا للمنتدى واشقر عليكم .. واقول ليكم حكاية كفيلي الجديد عمي ابو خلف الله يطول عمره ..
وادعو معاي ان ربنا يكفين شر الجوازات وشر مستغرب ...

وسلامو عليكم ..

مستر هريدي
23-02-05, 11:15 AM
الى جميع المدافعين عن حقوق الانسان ..
ومن يهمه امر هريدي ولد العمدة . الغلاباوي المظلوم والمفتري عليه من المفتري كفيلي سابقاً مستغرب ولد ام مستغرب .


انا بطمنكم ياجدعان اني حصلت راجل محترم اوي ومحصلش اسمه ابو خلف ..
وحشتغل عنده في رعي المعيز ( يعني راعي غنم ) والراجل جدع واخر حلاوة ..
وانا دلوقتي بتكلم معاكم مباشرة من جنب شبك المعيز في نفود .. ؟؟؟ ..
مش حقول خايف ان اللي ميتسماش مستغرب يبلغ عني الجوازات ويكفشوني ..
بس انتم افهموها بأ ..
والراجل اللي هو ابو خلف راجل سكرة .. واخر تمام .. وحبوب اوي ..
وقلي حدوثه .. بس رهيييييييييييييييييييييبة .. ع الاخر وبتموت من الضحك ..
وححكيها ليكم ان شاء الله يوم الاحد باليل بعد العشاء .. ان شاء الله ..
بعد ما حط علف للمعيز واطمن على صحة المعيز ..
حجي هنا للمنتدى واشقر عليكم .. واقول ليكم حكاية كفيلي الجديد عمي ابو خلف الله يطول عمره ..
وادعو معاي ان ربنا يكفين شر الجوازات وشر مستغرب ...

وسلامو عليكم ..

خنجر
23-02-05, 11:25 AM
يا أحلى هريدي في الدنيا كلتها

ما تسبش الود مستغرب في حاله

وإن كنت عاوز أي خدمة دنا رقبتي سداده

ومابأصرش معاك في حاقه

بس ما تنساش تحض على الفول - أقصد مستغرب - فلفل



خنأر ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، المهريد

خنجر
23-02-05, 11:25 AM
يا أحلى هريدي في الدنيا كلتها

ما تسبش الود مستغرب في حاله

وإن كنت عاوز أي خدمة دنا رقبتي سداده

ومابأصرش معاك في حاقه

بس ما تنساش تحض على الفول - أقصد مستغرب - فلفل



خنأر ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، المهريد

مستغرب
23-02-05, 11:36 AM
كلامك مردود عليك
والبحر قدامك القاموسه وراك ... ومستغرب ناشب في قفاك .. مش حنساك مش حنساك .. ومش حاسيبك في دنياك
أسمع يا هريدي ...
أنا ماليش دعوى في زكر البط اللي أئتلتوه انت والوحش توفيق
أساسا انا كنت نايم وأخذ غفوه
بعدين يا راقل فيه حد بيدبح كلب متريش وفاكره دكر بط
دا انتوا اللي دبحتوا كلب متريش
فطحتونا عند الله وخلقه .. حسبي الله عليك .. ربنا عالظالم
لو شفتوا لكم واحد عربي ودبحتوه وأكلتوه مافيش حد حيتكلم ... وحتى تبقى ليلتكم آخر منقهه
:
:
:
وابو خلف اللي انتي متخبي عنده مش حيفيدك .. لأن أول ما حتطب عليكم القوازات سوف يطلق قدميه للريح

مستغرب مستشر وقاربت شمسه على الغروب

مستغرب
23-02-05, 11:36 AM
كلامك مردود عليك
والبحر قدامك القاموسه وراك ... ومستغرب ناشب في قفاك .. مش حنساك مش حنساك .. ومش حاسيبك في دنياك
أسمع يا هريدي ...
أنا ماليش دعوى في زكر البط اللي أئتلتوه انت والوحش توفيق
أساسا انا كنت نايم وأخذ غفوه
بعدين يا راقل فيه حد بيدبح كلب متريش وفاكره دكر بط
دا انتوا اللي دبحتوا كلب متريش
فطحتونا عند الله وخلقه .. حسبي الله عليك .. ربنا عالظالم
لو شفتوا لكم واحد عربي ودبحتوه وأكلتوه مافيش حد حيتكلم ... وحتى تبقى ليلتكم آخر منقهه
:
:
:
وابو خلف اللي انتي متخبي عنده مش حيفيدك .. لأن أول ما حتطب عليكم القوازات سوف يطلق قدميه للريح

مستغرب مستشر وقاربت شمسه على الغروب

مستر هريدي
23-02-05, 01:52 PM
الله يعطيك العافيه

ربنا يديك العافية ويعلي مراتبك .. يارائد ابن ام رائد ..

مستر هريدي
23-02-05, 01:52 PM
الله يعطيك العافيه

ربنا يديك العافية ويعلي مراتبك .. يارائد ابن ام رائد ..

مستر هريدي
23-02-05, 01:56 PM
معلم هريدي
كيف التحقيق
وهل كان متسما بالديموقريطية ؟


ديمقراطية ايه
دنتا ياشنفره بيه لو شفت المعلم مستغرب وهم معلقينه من ودانه وهو يصرخ ويرقع بالصوات ..
والله ماعملها تاني ولا اصوب ناحية قارة امريكا كلها .. توبه .. توبه .. بس سيبوني ..

فيه سؤال ولامؤخذة ..
الجمل تبعك للبيع ..
اصل كفيلي الجديد عم ابو خلف عاوز يشتري بعران .. هو بيحبها اوي

مستر هريدي
23-02-05, 01:56 PM
معلم هريدي
كيف التحقيق
وهل كان متسما بالديموقريطية ؟


ديمقراطية ايه
دنتا ياشنفره بيه لو شفت المعلم مستغرب وهم معلقينه من ودانه وهو يصرخ ويرقع بالصوات ..
والله ماعملها تاني ولا اصوب ناحية قارة امريكا كلها .. توبه .. توبه .. بس سيبوني ..

فيه سؤال ولامؤخذة ..
الجمل تبعك للبيع ..
اصل كفيلي الجديد عم ابو خلف عاوز يشتري بعران .. هو بيحبها اوي

العاذريه
23-02-05, 03:13 PM
اقول ياهريدي

تراه مهب غريبه على مستغرب ومتعوووووووود دايمننننننننننننننننننن

يعني يقتل القتيل ويمشي بجنازته.. وشافك ماعندك ماعند جدتي <<--بدينا نذب

قال: ايوووووووووه هذا اللي ابفش خلقي فيه وابطلع

العقد اللي جايتني من العرس

انتي ماتدري عن ماظيه تراه كان داهيه !!!!!!

العاذريه
23-02-05, 03:13 PM
اقول ياهريدي

تراه مهب غريبه على مستغرب ومتعوووووووود دايمننننننننننننننننننن

يعني يقتل القتيل ويمشي بجنازته.. وشافك ماعندك ماعند جدتي <<--بدينا نذب

قال: ايوووووووووه هذا اللي ابفش خلقي فيه وابطلع

العقد اللي جايتني من العرس

انتي ماتدري عن ماظيه تراه كان داهيه !!!!!!

مستر هريدي
23-02-05, 10:18 PM
اهلاً بيك ياسيد الكل خنجر بيه ...
تسلم لي على الجدعنة دي . والله دنتا اطلعت راجل من ظهر راجل . وجدع اوي .
هو دا الكلام اللي عاوزينه ..
ومتخفش . وحياة شنباتي مش حسيب مستغرب ده الا لما يعرف قيمة الرجالة ..

مستر هريدي
23-02-05, 10:18 PM
اهلاً بيك ياسيد الكل خنجر بيه ...
تسلم لي على الجدعنة دي . والله دنتا اطلعت راجل من ظهر راجل . وجدع اوي .
هو دا الكلام اللي عاوزينه ..
ومتخفش . وحياة شنباتي مش حسيب مستغرب ده الا لما يعرف قيمة الرجالة ..

زبادي
24-02-05, 12:13 AM
معقوله يا مستغرب أن هريدي مضيع خميسه ومهو داري عن البط من الكلب
بديت أشك في الموضوع وأشعر بخيانة مكفولك هريدي لك

يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

زبادي
24-02-05, 12:13 AM
معقوله يا مستغرب أن هريدي مضيع خميسه ومهو داري عن البط من الكلب
بديت أشك في الموضوع وأشعر بخيانة مكفولك هريدي لك

يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

إعفيني
24-02-05, 01:06 AM
وانا اقول وين يروح الدجاج حقنا والبط

أثاريه انت ياهرررريدي وكفيلك

هين هين يالضبان الوعد ان قاله الله شكمان .


هررريدي تعرف تصلح شورما خابراً لك تشليح للبيع

إعفيني
24-02-05, 01:06 AM
وانا اقول وين يروح الدجاج حقنا والبط

أثاريه انت ياهرررريدي وكفيلك

هين هين يالضبان الوعد ان قاله الله شكمان .


هررريدي تعرف تصلح شورما خابراً لك تشليح للبيع

مستغرب
24-02-05, 01:49 PM
معقوله يا مستغرب أن هريدي مضيع خميسه ومهو داري عن البط من الكلب
بديت أشك في الموضوع وأشعر بخيانة مكفولك هريدي لك

يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

أبدا غير صحيح راتبه ياخذه على داير مليم
ولا قد تـأخرت عليها
لكن لو أمسكه علقته من زمارت رئبته

مستغرب
24-02-05, 01:49 PM
معقوله يا مستغرب أن هريدي مضيع خميسه ومهو داري عن البط من الكلب
بديت أشك في الموضوع وأشعر بخيانة مكفولك هريدي لك

يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

أبدا غير صحيح راتبه ياخذه على داير مليم
ولا قد تـأخرت عليها
لكن لو أمسكه علقته من زمارت رئبته

الشنفرة
24-02-05, 03:30 PM
فيه سؤال ولامؤخذة ..
الجمل تبعك للبيع ..
اصل كفيلي الجديد عم ابو خلف عاوز يشتري بعران .. هو بيحبها اوي

والله ما ادري يا معلم الهردان
هو وش يبغا في بعيري
لكن تدري باخذ رايه يمكن يوافق

بعيري العزيز : هريدي عوزك لعمه ابو خلف
سنيفير : اول خليه يستحم ( يتروش )
الشنفرة : شاهههههههههههههه
الله يرجك يا سنيفير نظيف وتحب النظافة

سمعت يا ابو الهرادين
مو لازم تنظر العيد لمن يجي
ومني لك صابونة هدية

الشنفرة
24-02-05, 03:30 PM
فيه سؤال ولامؤخذة ..
الجمل تبعك للبيع ..
اصل كفيلي الجديد عم ابو خلف عاوز يشتري بعران .. هو بيحبها اوي

والله ما ادري يا معلم الهردان
هو وش يبغا في بعيري
لكن تدري باخذ رايه يمكن يوافق

بعيري العزيز : هريدي عوزك لعمه ابو خلف
سنيفير : اول خليه يستحم ( يتروش )
الشنفرة : شاهههههههههههههه
الله يرجك يا سنيفير نظيف وتحب النظافة

سمعت يا ابو الهرادين
مو لازم تنظر العيد لمن يجي
ومني لك صابونة هدية

مستر هريدي
24-02-05, 05:48 PM
وابو خلف اللي انتي متخبي عنده مش حيفيدك .. لأن أول ما حتطب عليكم القوازات سوف يطلق قدميه للريح




ربنا ع المفتري ...
شوف انت يامستغرب النحس ..
خليك بعيد عني هناك .. وسيبني بحالي . احسن والله لافضحك عند اللي يسوى واللي مايسواش .
وعم ابو خلف الله يطول في عمره . لو مسكك حقطع حتت ..
مانا قلتله على كل حاجه .. ايه اللي انت عملته في يامفتري .

وان كنت راجل هوب ناحية شبك المعيز ..

مستر هريدي
24-02-05, 05:48 PM
وابو خلف اللي انتي متخبي عنده مش حيفيدك .. لأن أول ما حتطب عليكم القوازات سوف يطلق قدميه للريح




ربنا ع المفتري ...
شوف انت يامستغرب النحس ..
خليك بعيد عني هناك .. وسيبني بحالي . احسن والله لافضحك عند اللي يسوى واللي مايسواش .
وعم ابو خلف الله يطول في عمره . لو مسكك حقطع حتت ..
مانا قلتله على كل حاجه .. ايه اللي انت عملته في يامفتري .

وان كنت راجل هوب ناحية شبك المعيز ..

مستر هريدي
24-02-05, 05:52 PM
اقول ياهريدي

تراه مهب غريبه على مستغرب ومتعوووووووود دايمننننننننننننننننننن

يعني يقتل القتيل ويمشي بجنازته..

!!!!

ربنا يعلي مراتبك ياست الكل ..
ايوه كدا الواحد يقول الحق ولو على رئبته .. بس ماتخفيش على اخوكي ولد العمدة جدع ..
دنا خليت مستغرب ماينمش الليل .. يفكر كيف يمسكني ويرتاح من طولة لساني ..
وحفضك حفضك يامستغرب ..

مستر هريدي
24-02-05, 05:52 PM
اقول ياهريدي

تراه مهب غريبه على مستغرب ومتعوووووووود دايمننننننننننننننننننن

يعني يقتل القتيل ويمشي بجنازته..

!!!!

ربنا يعلي مراتبك ياست الكل ..
ايوه كدا الواحد يقول الحق ولو على رئبته .. بس ماتخفيش على اخوكي ولد العمدة جدع ..
دنا خليت مستغرب ماينمش الليل .. يفكر كيف يمسكني ويرتاح من طولة لساني ..
وحفضك حفضك يامستغرب ..

مستر هريدي
24-02-05, 05:55 PM
يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

ينصر دينك ياشيخ زبادي ..
ايوا كدا الرجالة اللي يتقول الحق...

لا وزيادة على انه مايدنيش الراتب في الوقت المحدد .. مره جاني واتسلف مني عشرة ريال علشان يشتري بيهم شاورما ويتعشى .. بقول ان الولية مراته طردته من البيت قبل ما يلبس هدومه ويأخذ محفظته ..
واديته العشرة ريال .. والى يومك ده مشفتش الفلوس ...

مستر هريدي
24-02-05, 05:55 PM
يا ترى ليه كل هذا الجحود يمكن ما تصرفله راتب
اتق الله فيه يا مستغرب ترى وراه عيال ووووو

زبادي ؟؟؟؟؟؟؟ربنا ينصر الظالم والمظلوم

ينصر دينك ياشيخ زبادي ..
ايوا كدا الرجالة اللي يتقول الحق...

لا وزيادة على انه مايدنيش الراتب في الوقت المحدد .. مره جاني واتسلف مني عشرة ريال علشان يشتري بيهم شاورما ويتعشى .. بقول ان الولية مراته طردته من البيت قبل ما يلبس هدومه ويأخذ محفظته ..
واديته العشرة ريال .. والى يومك ده مشفتش الفلوس ...

أمـــ(الورد)ــيـرة
24-02-05, 09:15 PM
طب يا هريدي.. لو كنت زكي.. كنت اتهمت مستغرب المستغرباتي.. بانو كان منيشن على زكر البط..

وهو اللي زبحوا .. علشان يخدولك حئك منو وتخلص..بالمره من زلمووووه ليك..

وميهمكش مستغرب واذا زبطوك القوازات لا سمح الله.. اؤؤلي ..

دنا عندي معارف كتير هناك وحخرقك متل الشعره من العقينه..

ربنا على الزاااااااالم المفتري..

أمـــ(الورد)ــيـرة
24-02-05, 09:15 PM
طب يا هريدي.. لو كنت زكي.. كنت اتهمت مستغرب المستغرباتي.. بانو كان منيشن على زكر البط..

وهو اللي زبحوا .. علشان يخدولك حئك منو وتخلص..بالمره من زلمووووه ليك..

وميهمكش مستغرب واذا زبطوك القوازات لا سمح الله.. اؤؤلي ..

دنا عندي معارف كتير هناك وحخرقك متل الشعره من العقينه..

ربنا على الزاااااااالم المفتري..

مستر هريدي
25-02-05, 01:45 AM
هررريدي تعرف تصلح شورما خابراً لك تشليح للبيع


الله ... لا .. لا .. مايصحش الكلام ده يااعفيني بيه ..

دنا هريدي ابن ام هريدي ولد العمدة ..
بعرف كل حاجة .. وعندي دورات تخصصية تعجبك اوي ..
بس اتكل على الله واديني العنوان ...

مستر هريدي
25-02-05, 01:45 AM
هررريدي تعرف تصلح شورما خابراً لك تشليح للبيع


الله ... لا .. لا .. مايصحش الكلام ده يااعفيني بيه ..

دنا هريدي ابن ام هريدي ولد العمدة ..
بعرف كل حاجة .. وعندي دورات تخصصية تعجبك اوي ..
بس اتكل على الله واديني العنوان ...

مستر هريدي
25-02-05, 01:51 AM
اسمعني يامستغرب النحس ..

روح وقول لبتوع الجوازات ان هريدي ميتكلش اونطة ..

دنا سبع الليل ..
وان هوب واحد منهم ناحية شبك المعيز راح ادفنه ولاحتى الدبان الازرق يعرف طريقه ..
وحتى انت السبب ..
وان كنت ناوي على خير وحتجيب الفلوس تبعي وراوتبي اللي انت لهفهم .. حستنزرك . وبعدين نصير حبايب .

وقد اعزر من انزر ..

مستر هريدي
25-02-05, 01:51 AM
اسمعني يامستغرب النحس ..

روح وقول لبتوع الجوازات ان هريدي ميتكلش اونطة ..

دنا سبع الليل ..
وان هوب واحد منهم ناحية شبك المعيز راح ادفنه ولاحتى الدبان الازرق يعرف طريقه ..
وحتى انت السبب ..
وان كنت ناوي على خير وحتجيب الفلوس تبعي وراوتبي اللي انت لهفهم .. حستنزرك . وبعدين نصير حبايب .

وقد اعزر من انزر ..

مستر هريدي
01-03-05, 09:09 PM
طب يا هريدي.. لو كنت زكي.. كنت اتهمت مستغرب المستغرباتي.. بانو كان منيشن على زكر البط..

وهو اللي زبحوا .. علشان يخدولك حئك منو وتخلص..بالمره من زلمووووه ليك..

وميهمكش مستغرب واذا زبطوك القوازات لا سمح الله.. اؤؤلي ..

دنا عندي معارف كتير هناك وحخرقك متل الشعره من العقينه..

ربنا على الزاااااااالم المفتري..



ربنا يعلي مراتبك ياست اميرة .. هانم ..

طب انا حروح اشتكي مستغرب عن مكتب العمل والعمال .. لانه اكل رواتبي وظلمني وما ادنيش ولا مليم ..
طبعاً انا كنت متفق معه انه يديني راتبي بالعمة الصعبة ..
اما بالدولار الياباني .
او بالين الالماني ..
بس هو مانديش ولا حتى بالجنيه الهندي ..
يعني حرامي وضليع وبتاع بلطجه .. وربنا لو مايدنيش فلوسي لاذبحه مثل زكر البط ..

ومتشكرين على الانسانية دي ياست الكل ..